degerogard

Direktlänk till inlägg 21 september 2015

En rang- eller en vänskapsfråga?

Av Alexandra Lindström - 21 september 2015 08:15

Jag trillade in på den här länken för lite sedan:
http://www.hippson.se/fraga-experterna/expert-beteende/jenny-yngvesson/varfor-kliar-sig-hasten-mot-mig.htm
Och jag kan bara inte med den. Jag ifrågasätter svaret, och jag hoppar över de första informerande styckena så läs gärna frågeställningen och hela svaret i länken innan ni läser mina kommentarer. På så vis kommer ni att reflektera lite själva också innan ni påverkas av mina åsikter. ;)
  
"De putsar sig/kliar mer sommartid och mer när det är mycket insekter. En intensiv putsnings- eller kliperiod infaller vid pälsfällning. Hästar kliar sig naturligt mot sitt eget ben, mot föremål som staket, träd, krubbor, stenar med mera och mot andra hästar. När de kliar sig mot andra hästar är det oftast mot sitt eget föl eller sin egen mamma, men det kan vara mot vilken häst som helst i flocken inklusive hingsten.
Det finns alltså inget som helst stöd i forskningen för att, som man ibland hör, hästen kliar sig mot dig för att du är ranglåg jämfört med den."
Här undrar jag, har ni någonsin studerat en hästflock i vilken ni känner till rangordningen? I vår flock är Gerpla lägst i rang, men hon kan gå fram till Fjarki, som är högst i rang, och BE om att få klias och allt som oftast få ett ja då Fjarki favoriserar Gerpla lite. Det är här min frågeställning till detta citat kommer. Hästarna traskar inte bara fram till vem som i flocken och börjar klia sig på eget bevåg, så som hästarna gör när de börjar klia sig mot sin ryttare. Skulle Gerpla istället gå fram till Stella exempelvis och tro att hon helt sonika kan börja klia sig med henne så hade Gerpla blivit ivägkörd med buller och bång. Om Gerpla däremot FRÅGAR om att få klias med Stella så är svaret nej 8 gånger av 10.
Därför undrar jag, om hästen tar ett eget initiativ om att helt sonika börja klia sig mot dig så som den tar egna initiativ och helt sonika börjar klia mot krubbor och träd... Vad har du då för rang enligt hästen? Jag hade velat jämföra mig med ett träd eller foderkrubba i det läget. 
Jag har märkt här hemma att tendensen att hästarna tar det egna initiativet att helt sonika klia sig mot sin ryttare ökar när vi har haft medryttare. Detta beteender har hållt i sig fram till den punkt att medryttaren stigit i rang enligt hästen. Det är därför vi använder oss av löslongering så mycket, och tycker att det är så viktigt att medryttare i alla fall får ett hum om hur det fungerar och utförs, och allra helst blir duktiga på det. För sin egen säkerhet, och hästens.
Alla våra hästar vill gärna bli kliade efter ridpass, men då FRÅGAR de oss först. De tar inte bara initiativet. Liksom vi BER om att få komma fram till dem i hagen, rusar inte bara rätt på och slänger på grimma innan man hunnit räkna till 5. Det för mig visar en ömsesidig respekt i vår flock. För när allt kommer ikring är vi en del av hästarnas flock.
Gällande det egna initiativet till kli gäller likadant åt andra hållet i rangordningsstegen. Har ni någonsin sätt en hingst eller högsta hönset i hagen traska rakt på en häst lägre rang och denna hingst eller högsta hönset faktiskt når fram till den lägre rangade hästen? Inte jag. Även här måste det BES OM LOV, jag menar - om den jag ansåg stod högst i rang i min högstadieklass kom traskande rakt emot mig utan att göra sina intentioner klara så hade jag, liksom hästen, gått åt andra hållet. Hänger ni med i min tankebana och vad jag försöker förmedla?
Vi fortsätter.
  
"Tvärtom så är det så att hästar som putsar varandra eller kliar sig mot varandra har starka band, liknande det vi kallar vänskap mellan människor. Du kanske har varit med om att hästen biter eller snarare gnager på dig när du ryktar den? Vi människor är ju små och klena jämfört med hästar så detta kan göra ont, men det är oerhört välment från hästens sida. Att bestraffa ett sådant beteende är en dålig idé som kommer att skapa osäkerhet och frustration hos din häst. Kan du inte stå ut med att den kliar tillbaka när du ryktar den, prova att helt enkelt ta ett steg tillbaka när den börjar. Så fort den slutar gnaga börjar du rykta igen och efter några gånger kommer din häst att koppla sin putsning till att din upphör. Om du är konsekvent."
De starka banden hade jag velat referera till som en trygghet i sin rang. Vilka kompisgrupper är lyckligast och mest i ro? Jo, de som vet var de har varandra och där de har en ömsesidig respekt för varandra. Det gäller också för en flock. Jag märker tydligt att det främst är de hästar som jag tränar mest som kommer fram till mig i hagen och BER om uppmärksamhet eller att bli kliade. Som Viddi till exempel, en riktig gosegris.
Jag håller med om att bestraffa beteenden ALDRIG är en bra idé utan att man istället vill lära den hur man vill att den reagerar i olika situationer. Hur berömmer man bäst ett barn? Genom just beröm. Samma sak med hästar. Att berömma med godis är i min värld en mycket dålig idé. Att ge klappar, beröm i ett positivt röstläge och/eller kli är en bättre idé. Man lär sig vad varje individ uppskattar.
Det är detta som göra hanteringen av hästar (och uppfostran av barn) så svårt. Man måste kunna lite, eller ganska mycket. Det är också här ordet konsekvent kommer in i bilden. Hur många kan med handen på hjärtat säga att de alltid är konsekventa? Predika bäst du vill, jag erkänner att inte jag heller är hundraprocentig här. 

Här nämns också att ta ett steg tillbaka, jag hoppas att det här används som en metafor för upphörandet av handlig, i det här fallet ryktningen.
  
"Likaså kan det vara obehagligt, och om man är ett barn till och med farligt, att vara kli-föremål för en svettig häst. Men detta är också ett beteende som är lätt att träna bort. Man måste förstås vara på alerten och reagera så fort hästen försöker klia sig. Så fort den sträcker fram huvudet mot dig tar du ett steg tillbaka. Följer den efter backar du den och ger kommandot för att den ska stå stilla (som du förstås har tränat in sedan tidigare!)."
Man måste förstås vara på alerten och reagera... Det är för mig lite utav en förutsättning när det kommer till att hantera hästarna. Jag vet att det finns de som varit medryttare hos oss som kan intyga att man ibland ger tusan i att hantera hästar om man inte är närvarande mentalt, då är persedelvård en sån där bra terapisyssla.
Jag älskar (eller?) det faktum att man här också utgår ifrån att man har lyckats träna in kommandot stå stilla sedan tidigare. Hur många här har tränat in det kommandot? Jag har, men jag har svårt att tänka mig att den som köper sin första ponny eller häst kommer på att det är en bra grej. Jag tycker också att det är lite tragikomiskt att man här också föreslår att du, om hästen närmar sig dig med huvudet, ska backa (visa underläge) och att du sedan, om den följer efter, ska backa hästen. Det föreslås alltså att du ska begära att en individ som du precis visat underläge inför nu ska visa underlägsenhet för dig genom att backa på ditt kommando och sedan ska du begära ett kommando i att den ska stå still. Jisses, jag säger inte mer.
Jag är allergisk mot att backa när det kommer till att avvärja ett beteende hos hästen. Vad gör en ranglåg individ, häst likväl som människa, när det närmar sig en högre rangad individ? Just det, den backar.
  
"Något som är trevligt och stärker bandet mellan dig och din häst är om du tränar den att stå stilla och vänta medan du knäpper upp en eventuell nosgrimma. Sedan belönar du den genom att klia den. Blir den för våldsam och gnider/slänger med huvudet så att du riskerar att bli knockad tar du ett steg tillbaka. Belöna med att gå fram och klia när den har lugnat sig. Kliande på rätt ställe kan sänka hästens hjärtfrekvens, vilket betyder att den blir lugnare."
Behöver jag ens kommentera den här biten eller har ni vid det här laget räknat ut vad jag tycker och tänker?
  
"Att göra något åt kliandet är en mycket stark motivation hos åtminstone de flesta däggdjur och fåglar. Tänk själv hur svårt det är att låta bli myggbetten sommartid. Därför kan det i vissa lägen vara en bättre idé att hjälpa hästen att åtgärda problemet, snarare än att kräva att den ska behärska sig."
Att vara steget före är alltid en bra idé. Jag vill stryka "i vissa lägen" dock, varför inte alltid visa hästen omtanke?

/Alexandra

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Alexandra Lindström - 25 maj 2017 07:30

    /Alexandra

Av Alexandra Lindström - 19 maj 2017 08:15

             Den 25 är det Aris tur   /Alexandra   ...

Av Alexandra Lindström - 16 april 2017 07:58

Åh, vad tiden går! Vädret har äntligen börjat stabilisera sig på plussidan, men det betyder också att mosquiton har fått börja jobba på högtryck och att vi ser fram emot promenader på betet flera gånger om dagen i jakt på de flughuvor Valdi roat sig ...

Av Alexandra Lindström - 7 februari 2017 12:29


Bröderna V växer och frodas. Det är så roligt att följa deras utveckling, och se hur de växer in i sina egna personligheter och roller i flocken. Den 17/2 blir en stor dag i grabbarnas liv. Då blir det transportfärd för första gången, och det till hä...

Av Alexandra Lindström - 27 september 2016 16:38

Poff sa det, så var den över. Bara så där. Högsommaren kom utan förvarning i maj, och hösten med samma korta varsel första september. Mina squaschplantor tog frosten redan i aug, men de kämpar sig till ett andra liv nu när Brittsommaren hälsat på. Gu...

Presentation

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22 23 24 25
26
27
28
29
30
<<< September 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Fråga mig

6 besvarade frågor

Ovido - Quiz & Flashcards