degerogard

Alla inlägg under maj 2009

Av Alexandra Lindström - 29 maj 2009 14:07


 Kärlek vid första ögonkastet? :)

Lillkillen med nya matte :)


/Alexandra

Av Alexandra Lindström - 28 maj 2009 12:34


Idag är lillkillen 2 dagar. Han visar 5-gångarter i hagen. Vi är så stolta över denne lille krabaten! :)

Ett samanträffande som vi tar positivt är att Catrin påminnde oss om att han nu har samma födelsedag som vår ängel Fjalar från Degerö (inlägg 2 februari).

Förlossningen blev inte helt komplikationsfri. Efterbörden släppte inte. Trots mammas arbete i timtal fick vi kontakta veterinär för att spruta loss den. Nu kan vi, "ta i trä", pusta ut över att det inte blev någon förossningsfång. Det är en av de komplikationer som kan uppstå pga att efterbörden inte går inom tidsramen av max 6 timmar. Då orsakar efterbörden en förgiftning i kroppen som leder till fång.


Lillpojkens färg är dock ett mindre mysterium.

Han har svart huvud och är svart över kotor med ljusgråaktig kropp. Han har tydligt markerad ål och zebraränder på haserna och framknäna, och under magen har han ett tjockt svart streck som går från frambenen till bakbenen. Samt att han är ljus i öronen.


Han är väl fotograferad från alla vinklar, han tar det med ro.


Vi har alltid hävdat att Dís inte är svart, utan mörkbrun black. Blackanlaget är ju dominant liksom brunanlaget, och det finns ju väldigt många olika nyanser som är registrerade som svart, men vart tar alla de mörkbruna/mörkbruna blackarna vägen? Om man tittar på alla andra hästraser så är ju mörkbrunt väldigt vanligt, varför finns de inte mer representerade bland islandshästarna?


Nu har jag nästan bestämt mig för vilken hingst jag vill använda till Stella. Víðir

frá Sæfelli, fuxskäck exteriör bedömd till 8.25

Nu rustar vi upp inför studenten. Menyn är klar, inbjudningarna skickade och klubbrummet festinrett. Just nu jagar vi bord, det sista hämtas troligen ikväll.
Som ni vet drev jag och två klasskompisar ett UF-företag (inlägg 29 mars). Utifrån alla nominerade har vi och ett fåtal andra UF-företag blivit tilldelade stepenium för våra UF-företag. Vi är väldigt glada och stolta :D


/Alexandra

Av Alexandra Lindström - 27 maj 2009 07:02



Tisdagen den 26/5 Kl 22.26 tittade han ut. Svart med stj och snp.



 visst är han vacker ? :)

En perfekt liten skapelse.

/Alexandra

Av Alexandra Lindström - 21 maj 2009 16:39

Fortfarande inget föl. Nu misstänker vi skarpt att hingsthållaren missat en ombrunst. Mest sannorligt är att fölet nu inte kommer förrens mellan den 3 - 17 juni..


Klubbrummet gör stora framsteg. Vi gör ett sommaruppehåll i byggandet, så vi har bara röjt upp och möblerat lite sporadiskt.

Jag har även fått för mig att jag ska måla om hönsens stugor, vilket jag har donat lite smått med nu ett par dagar. Sörgården började jag måla igår och idag hjälpte Pontus mig med förarbetet av mellan- och norregården.


I söndags på horsemanshipskursen här hemma invigde jag och Fjarki motionsslingan.

Idag var mamma iväg med Fjarki på ridur tillsammans med Marhults hästvänner. Han är ett riktigt energiknippe! ;)


Nu är inte studenten långt borta. Men innan dess kommer balen. Mycket att se fram emot.


/Alexandra

Av Alexandra Lindström - 6 maj 2009 16:31


I söndags var mamma och jag ute en tur med Fjarki och Logi. Lite förhastat med tanke på min hjärnskakning, men mysigt hade vi.

 Jag och Logi

Mamma och Fjarki


Igår fyllde Lisa 17 år och det firades med middag med morföräldrarna.

Idag fyller mamma 45 år och det firas med att vi åker med Pontus mamma på ett smyckesparty.

Vi är tacksamma för regnet, det må vara tråkigt, men betet behövde lite vatten.


En vän till familjen sa att det inte är helt ovanligt att förstagångsföderskor kan gå en månad över tiden. Vi förväntade ju oss ett föl i april, men vi får nog vänta till slutet av maj. Mamma har lite svårt att minnas hur mycket Donna gick över vid hennes första fölning för 24 år sedan. Disa gick inget över tiden vid hennes första, utan ganska exakt 11 månader. Sen finns det ju en liten möjlighet att Dís lurat hingsthållaren så att Dís faktiskt brunstade om en gång...

Nu bär det av på smyckesparty :)

/Alexandra

Av Alexandra Lindström - 3 maj 2009 08:50



Fortfarande ingen bäbis. Men "den som väntar på något gott..".

På tisdag, 5/5, fyller Lisa 17år. På onsdag, 6/5, fyller mamma 45år. Vore lite småkul om fölet kom natten där emellan. :) Jag hoppas dock inte att vi måste vänta så länge :P Vi vill så gärna se vad hon bär på vår Dís.

Bilden är tagen för någon dag sedan när den blivande modern tog en vilopaus, hon som går jämte är Dís halvsyster Stella.


/Alexandra

Presentation

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28 29
30
31
<<< Maj 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Fråga mig

6 besvarade frågor

Ovido - Quiz & Flashcards